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  • 12 años sin Dale Earnhardt: Febrero 18, 2013

Autor Tema: Dale Earnhardt  (Leído 5268 veces)

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Dale Earnhardt
« en: Febrero 16, 2011, 18:42:02 pm »

Ralph Dale Earnhardt Sr., mejor conocido como Dale Earnhardt (Kannapolis, Carolina del Norte 29 de abril de 1951 - Daytona Beach, Florida, 18 de febrero de 2001) fue un piloto de automovilismo de velocidad estadounidense reconocido por haber ganado 76 carreras de la NASCAR Cup Series y siete títulos en 1980, 1986, 1987, 1990, 1991, 1993 y 1994.
A Earnhardt se lo asocia con el Chevrolet número 3 color negro que usó desde 1988 hasta su muerte. Su agresividad al volante le valió los apodos "El Intimidador" y "Darth Vader" por su estilo de manejo agresivo. Ganó más de 40 millones de dólares compitiendo como profesional.

Earnhardt debutó en la Copa NASCAR en el año 1975, dos años después de la muerte de su padre. Hasta 1978 disputó ocho carreras, con un séptimo puesto en la Firecracker 400 de 1978 como mejor resultado. Participó de la temporada completa en 1979 por el equipo Osterlund, generalmente pilotando un Chevrolet. Obtuvo en Bristol su primer triunfo en la categoría, finalizó entre los cinco primeros en 11 oportunidades, y resultando séptimo en el campeonato y Novato del Año pese a haberse ausentado en cuatro fechas. Con cinco victorias y 19 llegadas entre los cinco primeros, Earnhardt se coronó campeón en 1980.



Durante plena temporada de 1981, Osterlund vendió su equipo a Stacy, y Earnhardt pasó a Richard Childress. Resultó séptimo en el campeonato, sin ninguna victoria. Las siguientes dos temporadas, Earnhardt corrió con Ford por el equipo Bud Moore. Quedó 12º en 1982 y 8º en 1983, con una victoria en la primera y dos en la segunda. Earnhardt volvió a Richard Childress para 1984, donde comenzó a correr con el Chevrolet número 3. Ese año fue cuarto con dos victorias, y en 1985 quedó octavo con dos triunfos.

Los dos siguientes años, Earnhardt se coronó campeón con comodidad: ganó cinco carreras en 1986 y 11 en 1987; además llegó quinto o mejor en 37 de 58 carreras. Luego fue tercero con tres victorias en 1988 y subcampeón en 1989 con cinco triunfos. En 1990, Earnhardt ganó nueve veces y llegó a meta entre los cinco primeros en 18 de 29 intentos. Sin embargo, el título lo obtuvo por un escaso margen sobre Mark Martin. 1991 significó su quinto campeonato obtenido, con cuatro victorias.

Earnhardt apenas pudo ganar en una ocasión en 1992. Con seis apariciones entre los cinco primeros, quedó 12º en el campeonato. Sus dos títulos finales los consiguió en 1993, con seis victorias, y en 1994, con cuatro. Así, empató el récord de cantidad de títulos con Richard Petty. En 1995, Earnhardt ganó por primera vez en un circuito mixto, Sears Point, y conquistó las 400 millas de Brickyard. Sus cinco victorias y 19 llegadas entre los cinco primeros no le bastaron para vencer a Jeff Gordon y debió conformarse con el subcampeonato. Después de haber ganado dos carreras en 1996, durante la fecha veraniega en Talladega chocó contra el muro y cruzó la pista volcado hacia la parte interna. A pesar de las múltiples fracturas, volvió a correr la semana siguiente y quedó cuarto en el campeonato.



En 1997, Earnhardt no ganó ninguna carrera y llegó quinto o mejor en apenas siete, pese a lo cual finalizó el año en quinta posición. Su única victoria en las 500 millas de Daytona la consiguió en 1998. Sin otros triunfos, Earnhardt quedó octavo esa temporada. En 1999, ganó tres carreras y acabó octavo en la tabla final. Sus últimas dos victorias las consiguió en 2000, cuando fue subcampeón.

Después de disputar las 24 horas de Daytona de 2001 y las carreras preliminares de la NASCAR, Earnhardt peleaba por la primera posición de las 500 millas de Daytona el 18 de febrero de 2001. En la última curva de la última vuelta de la carrera, el automóvil de Dale se estrelló contra el coche de Ken Schrader y los muros de protección del circuito. Pese a las medidas de seguridad de su vehículo, Dale no sobrevivió al fuerte impacto y le causó la muerte.

Desde 1982 hasta 1994, Earnhardt también compitió en la NASCAR Busch Series, aunque nunca disputando más de la mitad de las fechas, donde ganó 21 carreras. También participó de la International Race of Champions en 1980, 1984 y desde 1987 hasta 2001. Ganó 11 de 59 carreras y fue campeón en 1990, 1995, 1999 y 2000.
« Última modificación: Febrero 18, 2013, 11:02:06 am por Hectorg »
Las carreras no se ganan en la primera curva. Muchas veces se pierden. Juan Manuel Fangio

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #1 en: Febrero 17, 2011, 23:47:33 pm »
A petición de Rafael, hoy es el día de Dale Earnhardt. Hoy mismo hace 10 años de su muerte.
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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #2 en: Febrero 17, 2011, 23:56:29 pm »
YA? 10 años....? Pufff que rapido pasa el tiempo madre....
"El GP perfecto hubiese sido: Gilles, Mansell, Senna, Prost, Tazio, Fangio, Moss, Stewart, Graham, Schummi, Jacky Icxs, Damon, Andretti, Fittipaldi, Jean Pierre Beltoise. En Spa, con lluvia y cualquier Mclaren de mediados 80's...Daria mi vida al diablo por verlo"J. Villeneuve"

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #3 en: Febrero 18, 2011, 21:46:56 pm »
Un vídeo en su recuerdo

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #4 en: Febrero 19, 2011, 03:11:01 am »
<a href="http://www.youtube-nocookie.com/v/-AOzIoc03uk?fs=1&amp;amp;hl=es_ES" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube-nocookie.com/v/-AOzIoc03uk?fs=1&amp;amp;hl=es_ES</a>

Esta es la 1ª parte de la película que salió en 2004, el resto de partes te salen en youtube. Está en ingles, y no he encontrado subtítulos en español. De todas formas, me la he papado enterita. :bokmal

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #5 en: Febrero 19, 2011, 11:05:43 am »
<a href="http://www.youtube-nocookie.com/v/-AOzIoc03uk?fs=1&amp;amp;hl=es_ES" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube-nocookie.com/v/-AOzIoc03uk?fs=1&amp;amp;hl=es_ES</a>

Esta es la 1ª parte de la película que salió en 2004, el resto de partes te salen en youtube. Está en ingles, y no he encontrado subtítulos en español. De todas formas, me la he papado enterita. :bokmal

Puedes poner los subtítulos de Youtube, pero la calidad de ellos deja bastante que desear.
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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #6 en: Febrero 22, 2011, 13:27:25 pm »
Su victoria en 1998 despues de 18 participaciones.


La vida es una carrera a contrarreloj, llena de curvas y donde se necesita experiencia para saber donde frenar y donde acelerar.

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #7 en: Febrero 28, 2011, 18:02:05 pm »
Las carreras no se ganan en la primera curva. Muchas veces se pierden. Juan Manuel Fangio

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #8 en: Junio 20, 2011, 19:20:01 pm »
Gracias hector, ahora mismo lo estoy viendo  :primero:
"El GP perfecto hubiese sido: Gilles, Mansell, Senna, Prost, Tazio, Fangio, Moss, Stewart, Graham, Schummi, Jacky Icxs, Damon, Andretti, Fittipaldi, Jean Pierre Beltoise. En Spa, con lluvia y cualquier Mclaren de mediados 80's...Daria mi vida al diablo por verlo"J. Villeneuve"

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #9 en: Junio 28, 2011, 01:06:09 am »
Por cierto hector, debido a los videos de recordatorio a Dale Earnhardt tipo que me ha infundido un profundo respeto,  esto esta viajando desde USA a mi casa:
"El GP perfecto hubiese sido: Gilles, Mansell, Senna, Prost, Tazio, Fangio, Moss, Stewart, Graham, Schummi, Jacky Icxs, Damon, Andretti, Fittipaldi, Jean Pierre Beltoise. En Spa, con lluvia y cualquier Mclaren de mediados 80's...Daria mi vida al diablo por verlo"J. Villeneuve"

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #10 en: Julio 18, 2011, 23:59:48 pm »
No sabia que se habia conocido con Mansell:

Earnhardt Sends Invitation to Mansell to Come On Down
MORNING BRIEFING
August 09, 1993|SHAV GLICK

Stock car driver Dale Earnhardt, the Winston Cup points leader, met Nigel Mansell, the reigning Formula One champion and current Indy car leader, recently at Michigan International Speedway.

Earnhardt was there to drive in an International Race of Champions event, while Mansell, whose salary of about $5 million is considerably less than he made in Formula One, won the Marlboro 500 Indy car race.

The two chatted for several minutes before Earnhardt said, "Hey, Nigel, why don't you take another pay cut and come race with us next season?"

http://articles.latimes.com/1993-08-09/sports/sp-21947_1_dale-earnhardt
"El GP perfecto hubiese sido: Gilles, Mansell, Senna, Prost, Tazio, Fangio, Moss, Stewart, Graham, Schummi, Jacky Icxs, Damon, Andretti, Fittipaldi, Jean Pierre Beltoise. En Spa, con lluvia y cualquier Mclaren de mediados 80's...Daria mi vida al diablo por verlo"J. Villeneuve"

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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #11 en: Julio 19, 2011, 00:07:23 am »
Otro que he encontrado buscando foto de los dos juntos sin encontrarla (diria que vi alguna de la epoca de 1993-1994 a la que hace referencia el siguiente artículo).

Earnhardt and Mansell

February 26, 2001


Dale Earnhardt was, among so many things most of us never knew, a fan of Nigel Mansell. So, when Mansell had Bruton Smith to his left and Humpy Wheeler to his right and a scheme in his face and a wall to his back, it was Earnhardt who came to the rescue.

The scene played out at the Speedway Club in January 1994. The occasion was the annually festive American Auto Racing Writers and Broadcasters Association banquet, and Mansell was there to receive the organization`s premier Jerry Titus Award as driver of the year, while Earnhardt had yet again been elected to the group`s All-America team. Mansell was in the glow of unprecedented back-to-back Formula One and CART championships while Earnhardt was atop the Winston Cup pyramid for the sixth time. They were, at that precise and precious moment, the two greatest racers on this planet.

Bruton and Humpy had camped out near the elevator, the better to set upon Nigel upon his arrival, proposal in pocket, ticket sales in mind. For a high five-figure fee -- many multiples below what the Englishman could instantly have earned for a single day`s test of a Grand Prix car -- they suggested arranging a ride so as Mansell could make his NASCAR debut that fall . . . at the Charlotte Motor Speedway, of course. Earnhardt, across the spacious room concluding a TV interview, looked over and immediately sized-up the situation and steered a straight line toward the trio as if going to the front on a restrictor-plate track.

"Now, don`t you be messin` with my man, here," Earnhardt said to Smith and Wheeler, with his classic mustache-expanding smile. Several minutes of light conversation and laughs later -- Bruton and Humpy having by now gotten the message -- Earnhardt nodded to a far, unoccupied corner. There, close to the massive picture window which allows Club patrons to view the action, Dale and Nigel privately exchanged experiences from their respective worlds. For 20 fascinating minutes, they talked about contracts and souvenir sales, family and private aircraft. Later, at dinner, they sat at adjoining tables and when the time came for Earnhardt to be honored, no one applauded more sincerely than Mansell. And so it was with Dale when Nigel was called to the stage for his tribute. When the ceremonies concluded, before Mansell departed to continue testing at Phoenix, Earnhardt extended an invitation to his farm should Nigel ever return to the neighborhood.

The origins of this unlikely mutual admiration society, between the ninth-grade dropout from the North Carolina mill town of Kannapolis and the college lad who once called the Isle of Man his domain, had sparked a year earlier. During a rain shower at Phoenix International Raceway, at his first CART testing session, the then-reigning world champion sat in a sponsor`s luxury motorcoach and was shown a videotape of an interview Earnhardt had done in 1992. The Intimidator said he liked to watch the Formula One races early Sunday mornings and called Mansell his favorite. Dale spoke of Nigel`s aggressive driving style, his personality, his connection to the fans. Dale never verbalized it, but his eyes told the real story: This bloke is a lot like me!

Mansell asked to keep the tape.

They first met that July. Mansell emerged from a post-practice news conference at the daunting Michigan superspeedway and walked down pit road, where Earnhardt was sitting in an IROC car. Dale dropped his window net so they could shake hands and chat while photographers clicked away. A few months later, when both clinched their respective series titles, they exchanged messages of congratulations. When Mansell accepted the 1993 Driver of the Year award in December in New York City, Earnhardt interrupted his own pre-Winston Cup banquet activities and detoured to the posh famed "21 Club" for a surprise visit. Nigel, beaming like a chandelier, absolutely delighted in the gesture.

Earnhardt wanted Mansell to accept an IROC invitation so they could compete against one another, even offering to practice with him with a radio hookup, the better to show him the ways of stock car racing. But the Brit decided that wasn`t his cup of tea, so to speak, leaving the opportunity for one last get-together at Michigan before he bid adieu to CART and jetted back to Formula One. Mansell asked the Texaco chef to prepare a special lunch before the IROC event, and inside the hotel suite-on-wheels, they dined. It was Nigel and wife Rosanne and Dale and wife Teresa, joined by Mansell`s engineer Peter Gibbons and spin doctor Michael Knight and Earnhardt`s business manager Don Hawk. It was the weekend before the inaugural Brickyard 400 at Indianapolis, and the drivers talked about the hallowed track, the tradition, the fans, the history.

The next day, Mansell started on pole with a qualifying speed exceeding 233 mph, then promptly had his throttle stick open entering turn one. He pitted with eyes of a circumference larger than the china plates used to serve lunch the previous afternoon. "I didn`t enjoy that at all," Nigel understated to Newman/Haas team manager Jim McGee as repairs were attempted, but when he went back out it happened again (!) and the now near-lethal car was retired. Like Earnhardt, Mansell never had to use his platinum card to make any purchases in the bravery department of life, but he left Michigan that day quickly and gladly.

A few days later, at Indy, Earnhardt did the unnatural -- slow down -- to commiserate with a Mansell associate. "Nigel had his throttle hang open?," Dale asked, whereupon were explained the scary sequence of events. He listened carefully, respectfully, and then said words which said it all about what it was to be Dale Earnhardt, NASCAR`s greatest driver.

"You tell Nigel I said he`s a p**** for not driving it that way!"

It is that spirit I choose to
« Última modificación: Enero 05, 2014, 19:17:11 pm por red5isalive »
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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #12 en: Septiembre 25, 2011, 23:07:55 pm »
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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #13 en: Febrero 18, 2013, 11:00:53 am »
Hoy hace ya 12 años que se fue.
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Re:Dale Earnhardt
« Respuesta #14 en: Febrero 18, 2013, 18:20:09 pm »

Fijense en las últimas 10 vueltas.
"Peleas? Este deporte fue construido a base de peleas. Deberíamos tener más peleas. Me gustan las peleas". Kevin Harvick; Noviembre 11, 2012.